Specjalista radzi

Logopeda proponuje - zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu pod kierunkiem rodzica.

1. Ćwiczenia oddechowe - ich celem jest usprawnianie prawidłowego oddychania,   wypracowanie właściwego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej: 
- głęboki wdech i wydech- można łączyć z ruchem całego ciała,  
- dmuchanie na przedmioty- piórka, watki, papierowe listki, piłeczki itp. 
- dmuchanie na płomień świecy tak by tańczył oraz mocno, by świeca zgasła                    
- wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami),    
- „dźwig”- przez rurkę wdychamy powietrze przyciągając jakiś lekki przedmiot i utrzymujemy długo przenosząc go na inne miejsce.
2. Ćwiczenia motoryki artykulacyjnej:
- szeroki uśmiech, usta zamknięte, nie widać zębów i mały dzióbek (na  zmianę),
- szeroki uśmiech, usta rozchylone, widać zęby i kółeczko z ust, jak ryjek Świnki (na zmianę),
- cmokanie – usta ułożone w dzióbek,
- przygryzanie dolnej wargi,
- unoszenie języka wysoko do nosa i wysuwanie na brodę (na zmianę),
- dotykanie czubkiem języka kącików ust (na zmianę),
- oblizywanie językiem warg dookoła,
- klaskanie językiem jak konik, ze ściąganiem i rozciąganiem ust,
- parskanie wargami,
- oblizywanie podniebienia (język oblizuje podniebienie od tyłu do przodu, unosząc się wysoko do góry usta są szeroko otwarte),
- wypychanie języka zza dolnych zębów – ruchy wymiatające (usta szeroko otwarte),
- wypychanie językiem policzków i oblizywanie zębów dookoła, przy          zamkniętych ustach,
- oblizywanie czubkiem języka górnych zębów (usta szeroko otwarte),
- „liczenie” czubkiem języka górnych zębów – czubek języka dotyka po kolei każdego zęba,
- oblizywanie na zmianę górnych jedynek z przodu i z tyłu (usta szeroko otwarte),
- ssanie górnej, a następnie dolnej wargi,
- wydymanie powietrzem policzków (razem i na zmianę),
- „koci grzbiet”- trzymanie czubka języka za dolnymi zębami i unoszenie grzbietu języka do góry,
- zlizywanie z talerzyka czekolady w proszku,
- zbieranie z talerzyka czubkiem języka pojedynczych ziarenek ryżu preparowanego,
- przyklejanie do podniebienia za górnymi zębami kawałka chrupka kukurydzianego i ściąganie go czubkiem języka (żuchwa opuszczona na dół),
- układanie języka za górnymi zębami i uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy (za górnymi zębami),
- połykanie śliny z językiem przyklejonym do podniebienia,
- chrapanie,
- ziewanie,
- płukanie gardła wodą,
- nabieranie powietrza nosem i przełykanie go.
3. Ćwiczenia słuchu awerbalnego:
- napełniamy pojemniki różnymi materiałami i potrząsając zapoznajemy dziecko z różnymi odgłosami,,
- uderzamy pałeczką o plastik , szkło ,drewno,
- toczymy po podłodze różne przedmioty,
- uderzamy o siebie przedmiotami wykonanymi z różnych materiałów,
- rwiemy papier, przelewamy wodę, drapiemy po jakimś przedmiocie, wypuszczamy powietrze z balonika,
- rozpoznawanie odgłosów zwierząt,
- rozpoznawanie po głosie różnych osób np. jedno zdanie wypowiadają różne osoby,
- odtwarzanie sekwencji rytmu – możemy to zobrazować na klockach, pałeczkach, na kartce.
4. Ćwiczenia słuchu werbalnego:
zdanie:
- określanie ilości wyrazów w zdaniu,
- wyróżnianie pierwszego i ostatniego wyrazu itp.,
- samodzielne układanie zdań o takiej samej liczbie wyrazów,
wyraz:
- podział na sylaby,
- liczenie sylab,
- budowanie wyrazów z daną sylabą na początku na końcu itp,
- wyodrębnianie wyrazów zawierających taką samą sylabę.