Program edukacyjny realizowany w Przedszkolu Zielony Domek zgodny jest z zaleceniami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w różnych typach szkół.
Załącznik nr 1 do rozporządzenia wymienia 15 głównych obszarów wspierania rozwoju, wychowania i kształcenia przedszkolaków:
- Kształtowanie umiejętności społecznych (porozumiewanie się, przestrzeganie reguł współżycia w grupie)
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Wspomaganie rozwoju mowy
- Wspomaganie rozwoju czynności intelektualnych (przewidywanie skutków, łączenie skutku z przyczyną, klasyfikowanie przedmiotów)
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
- Wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, pląsy i taniec
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
- Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Wychowawcy decydują o wyborze programu edukacyjnego w zakresie obowiązkowej podstawy programowej, mogą też tworzyć programy autorskie.
W bieżącym roku szkolnym realizujemy program wychowania przedszkolnego „Dziecko w swoim żywiole” w grupie 3 i 4-latków oraz „Szkoła nas woła” w grupie starszaków, oba programy opracowane zostały przez Wydawnictwo Nowa Era.
Edukacja ekologiczna realizowana jest m. in. w oparciu o Program Ekologiczny „Kubusiowi Przyjaciele Natury” oraz „Zielona Ziemia” (M. Lubańska, J. Wolska), których celem jest edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Podejmowane działania proekologiczne mają na celu dbałość o otaczające nas środowisko: segregowanie śmieci, patrole ekologiczne, sadzenie własnych drzewek, dokarmianie ptaków, organizowanie specjalnych konkursów i dni, poświęconych przyrodzie.
W edukacji matematycznej opieramy się na założeniach programu prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka”. Metoda ta umiejętnie rozwija możliwości umysłowe i zdolności do uczenia się matematyki drzemiące w każdym dziecku, które samodzielnie może odkrywać uporządkowany świat matematyki, przy dyskretnym wsparciu nauczyciela.
Nauka języka angielskiego - istotnym założeniem programowym naszego przedszkola jest praktyczne przyzwyczajenie dzieci do dwujęzyczności, tak aby język angielski zagościł w ich codziennych zabawach. Wykorzystujemy naturalną ciekawość świata przedszkolaków, które w sposób naturalny przez swobodną zabawę i bez obaw mogą przyswajać język obcy. Zajęcia językowe dla dzieci połączone są z elementami muzycznymi (piosenki, rymowanki, wierszyki), plastycznymi, ruchowymi (taniec, pląsy, gry). Dzieci w „naturalnych warunkach” śpiewają, recytują, tańczą doskonale się bawią a przy tym wiele się uczą.
Cele językowe w edukacji przedszkolnej to przede wszystkim:
* osłuchanie się z językiem angielskim
* uwrażliwienie na prawidłową wymowę i intonację (poprzez śpiewanie piosenek i recytowanie wierszyków)
* przyswojenie podstawowych zwrotów i umiejętność ich praktycznego zastosowania.
W przedszkolu zajęcia z języka angielskiego realizowane są w oparciu o materiały edukacyjne z cyklu „Cookie and Friends” wydawnictwa Oxford University Press oraz „English play box” wydawnictwa Nowa Era i odbywają się w ramach czesnego:
- dwa razy w tygodniu w 30 minutowych blokach we wtorek i czwartek (nauka nowego materiału)
- codziennie rano i po południu w formie powtórzeń znanych wierszyków, gier i piosenek.
W swojej pracy korzystamy dodatkowo z takich metod, jak:
* przygotowanie dzieci do pisania i czytania metodą dr Ireny Majchrzak
* pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza
* elementy gimnastyki mózgu Paula Denisona
* Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
* elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz